CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, February 14, 2014

tips : teguh iman qiyamullail


bismillah ;

kenapa kita dianjurkan bangun malam?

persoalan ini akan terjawab jua~~
jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri~~

qiyamul-lail merupakan media seorang muslim dengan RabbNya. dia akan merasakan manisnya berdoa, beristigfar, memuji dan bermunajat kepada sang penciptanya. dengan demikian, ia akan mendapatkan kemudahan dari Allah dalam setiap aspek kehidupannya, baik pribadi, keluarganya, masyarakat maupun negara. begitu juga dalam aspek dakwah, pendidikan, ekonomi, sosial, budaya, dan politik.

orang yang istiqomah mengerjakan qiyamul-lail pasti dicintai dan dekat dengan Allah Subhanahu Ta'ala. dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam ahmad bin Hambal Rasulullah bersabda: " Lazimkan dirimu solat malam, karena solat malam adalah tradisi orang orang solih sebelummu dan dapat mendekatkan diri kepada Allah, menghapus dosa dan menolak penyakit dan mencegah dari dosa".

dari sini dapat kita fahami, bahawa qiyamul-lail, selain dapat mendekatkan diri kepada Allah, juga dapat mencegah kita dari segala penyakit dan mencegah kita dari melakukan dosa. seseorang yang ingin mulia disisi Allah dan disisi manusia hendaknya ia membiasakan qiyamul-lail. tapi hal ini tidaklah mudah dilakukan. tidak semudah apa yang kita bayangkan. kita harus melewati tips tips yang harus kita jalani.

diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu yang berkata, “sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda, ‘Allah Subhanallahu wa Ta’ala akan turun ke langit dunia setiap malam ketika sepertiga malam yang terakhir, seraya berfirman, ‘barangsiapa yang berdoa kepada-Ku, maka Aku akan menerima permintaannya dan siapa yang meminta keampunan dari-Ku maka Aku akan mengampuninya’.” (Diriwayatkan Bukhari)

anggun wajahnya,,, mashaAllah...

dalam tafsirnya, Al-Qurthubi menukil perkataan Ibn Abbas mengenai ayat di atas: "iaitu kerana qiyamull lail"

Hasan Al-Basri r.h. pernah ditanya : "kenapa orang yang bertahajjud pada malam hari adalah orang yang paling elok wajahnya?" dia menjawab : "ini kerana mereka menyendiri dengan Allah yang Maha Pemurah di malam yang gelap sehingga Dia memakaikan sebahagian dari cahaya-Nya pada mereka." 


--------------------


Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam juga bersabda:

أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الرَّبُّ مِنْ الْعَبْدِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ الآخِرِ فَإِنْ اسْتَطَعْتَ

أَنْ تَكُونَ مِمَّنْ يَذْكُرُ اللَّهَ فِي تِلْكَ السَّاعَةِ فَكُنْ.

Maksudnya:
saat yang paling dekat di antara Allah dan hamba-Nya adalah pada tengah malam terakhir, apabila kamu boleh menjadi sebahagian daripada mereka yang mengingati Allah pada saat itu maka lakukanlah. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Da’waat, no: 3503.



" katakanlah lagi (kepadanya): "adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?"
Al-Zumar (ayat 9)


tips agar mudah qiyamul-lail
dibawah ini adalah tips tips yang harus kita lakukan supaya bisa bangun malam. diantaranya;

--------------------

amalkan surah Ali-Imran ayat 190-194
khasiat (teguh iman qiyamullail)
source.

--------------------

1. tidak banyak makan
sebagian ulama berkata kepada murid muridnya, " wahai murid murid! janganlah kalian memperbanyak makan, karna banyak makan akan menyebabkan banyak minum, banyak minum akan menyebabkan kantuk dan banyak tidur. banyak tidur akan menimbulkan kerugian".

2. tidak melakukan pekerjaan berat disiang hari
Aktifitas padat akan menyebabkan badan menjadi lesu dan lemah. dengan kondisi tubuh yang lemah, kita akan tidur dengan pulas, sehingga akan sulit bangun dan melakukan qiyamul-lail

3. tidur qoilulah
tidur qoilulah adalah tidur sebentar disiang hari, biasanya dilakukan sebelum matahari bergeser kearah barat dari titik istiwa'. orang yang melakukan tidur qoilulah kondisi tubuhnya akan lebih siap untuk melakukan ibadah di malam hari.

4. menjaga hati
Rasulullah bersabda: "ketahuilah, bahwa didalam tubuh ada segumpal daging. Apabila segumpal daging itu baik, maka baik pula seluruh anggota tubuhnya. apabila buruk, maka buruk pula seluruh anggota tubuhnya. ketahuilah, bahwa segumpal daging itu adalah hati".

menjaga hati agar tidak melakukan dosa dan kesalahan harus kita upayakan. karena perbuatan dosa menjadikan hati tidak baik. yang mengakibatkan tubuh kita enggan melakukan ibadah atau kebaikan. kalau kita sudah terlanjur melakukan dosa dan kesalahan maka kewajiban kita adalah bertobat dan berusaha tidak mengulangi kesalahan yang pernah ia perbuat. sebab, satu dosa kecil saja terkadang membuat seseorang tidak bisa melakukan suatu kebaikan selama berbulan bulan atau bahkan tidak melakukan kebaikan sama sekali. Sufyan Ats-Tsauri berkata: "Selama lima bulan, saya mengalami masa masa sulit. saya tidak bisa melakukan qiyamul lail  sebab satu dnsa yang saya lakukan".

5. mengetahui keutamaan qiyamullail
qiyamullail memiliki fadhilah yang sangat banyak, baik tinjauan agama maupun tinjauna medis. Dari tinjauna agama,  orang yang biasa melakukan sholat tahajjud dijanjikan tempat dan kedudukan yang mulia. orang yang biasa mengerjakan qiyamul lail, esok harinya wajahnya akan berseri seri. sedangkan dari tinjauan medis, qiyamul lail dapat membebaskan dari segala penyakit.

6. membaca sejarah orang-orang yang senantiasa menjaga qiyamullail agar lebih termotivasi.


-------------


dalil disyariatkan solat tahajjud ini adalah sebagaimana firman Allah subhanahu wa Ta’ala:

وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا

maksudnya:
dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "solat tahajjud" padanya, sebagai solat tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji. - al-Israa’ (17) : 79



------------------

tips kuat mental untuk tahajjud

antara ayat wanita salafus soleh :

- "wahai mata, aku hairan engkau ingin tidur sedangkan kau akan tidur selamanya nanti."

- "mengapakah kamu memejamkan mata sedangkan Allah sentiasa berjaga?"

- generasi salafus soleh tak terima tetamu malam kerana tahajjud.


------------------


tip 26
mengetahui betapa sedikit dan asing orang yang mengerjakan solat tahajjud... 

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda yang bermaksud:

“islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil” 
[hadith Muslim no. 145]

pada hari ini, syiar solat tahajjud (qiyamullail) menjadi asing di kalangan kaum muslimin. kita berada di zaman langkanya orang yang memerhatikan syiar ini. orang yang menghidupkan syiar ini dalam diri, keluarga dan jiran tetangganya sangat sedikit. apabila syiar ini hampir lenyap dan dilupakan. berbeza dengan rumah generasi salafus soleh yang mulia. qiyamullail menjadi tanda bagi rumah mereka. bahkan, dari rumah mereka selalu terdengar suara al-quran, tasbih dan istighfar, seperti suara dengung lebah. sungguh, sangat jauh perbezaan antara generasi salaf dan generasi khalaf.

dari Abu Muslim, dia berkata : "aku bertanya kepada Abu Dzar r.a., 'qiyamullail manakah paling utama?' Abu Dzar menjawab, 'aku pernah bertanyakan kepada Rasulullah s.a.w sebagaimana kamu bertanyakannya keepadaku. Baginda menjawab, 'pada satu pertiga malam yang gelap atau pada tengah malam ketika kurang orang melakukannya.'"

ulama kita terdahulu yang mulia mnjelaskan kepada kita keterasingan syiar ini di kalangan generasi akhir agar menjadi motivasi bagi kita untuk menjaga dan bersungguh-sungguh melaksanakannya.

Ibnu Umar r.aa mengatakan : "ibadah yang paling pertama berkurang adalah solat tahajjud pada waktu malam dan menguatkan bacaan al-quran ketika itu."

Abu al-Ahwas r.h. berkata : "apabila ada seseorang (pada masa tabi'in) mengetuk pintu rumah kerabatnya pada malam hari, dia tentu akan mendengar suara berdengung seperti dengungan lebah (kerana solat tahajjud yang merka kerjakan). lalu, mengapa orang-orang yang tidak mahu mengerjakan qiyamullail rasa aman, padahal mereka yang mengerjakan qiyamullail saja selalu rasa takut?"

Fudhail bin Iyadh r.h. berkata : "aku pernah bertemu dengan beberapa orang. mereka berasa malu kepada Allah jika  pada waktu malam tidur panjang. mereka  tidur di  atas pinggangnya. apabila terjaga dari tidurnya, mereka berkata, 'ini bukan bahagianmu. bangunlah dan ambillah bahagianmu di akhirat.'"

saudaraku! manakah orang-orang yang kuat menghidupkan malam? manakah orang-orang yang sama dengan Ibrahim bin Adham dan Fudhail bin Iyadh? meskipun kematian telah mengakhiri mereka, namun pujian telah menyebarkan nama baik mereka. betapa jauh jarak bumi dari bintang di langit. demi Allah, kamu bukan bahagian mereka dan tidak mengetahui siapa mereka. para pahlawan telah  pergi dan yang tertinggal adalah para penganggur. orang-orang yang berjiwa besar telah berlalu, sedangkan oran-orang yang tertinggal adalah orang-orang seperti bangkai.

Ashim berkata : "aku pernah bertemu sekelompok orang. merekamenjadikan malam kemudahan untuk mendekatkan diri kepada Allah."

Abu Hazim Al-A'raj r.h. mengatakan : "sungguh menyedihkan zaman ini. orang-orang soleh susah dicari. mereka bagaikan butiran sesudah dituai."

dari Hasan bin Soleh Hayi r.h. bahawa dia mejual hamba perempuannya. ketika si hamba itu telah berpindah ke  rumah orang yang membelinya, dia bangun pada satu pertiga malam untuk mengerjakan solat, dia membangunkan penghuni rumah itu untuk mengerjakan solat malam dan berkata kepada mereka : "solat! solat!" mereka pun bertanya : "apakah telah terbit fajar?" si hamba bertanya lagi : "belum! apakah kamu hanya mengerjakan solat wajib?" "ya, kami hanya mengerjakan solat wajib," jawab mereka. hamba perempuan itu kemudian kembali kepada Hasan dan berkata kepadanya : "wahai tuanku! engkau telah menjualku kepada orang-orang jahat. mereka tidak mengerjakan solat malam. kembalikanlah diriku kepadamu." mereka pun mengembalikan hamba tersebut kepada Hasan."

menarik di sini :

fadhilat solat tahajjud (2)
tips istiqamah qiyamullail



111 tips, dan buku ini sangat membantu. emotionally.

astaghfirullah.



0 Orang Terkentut:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

National Geographic POD