CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, June 27, 2014

gangguan was-was

bismillah ;

GANGGUAN WAS-WAS

Syaitan telah merosakkan sesetengah orang dengan menjadikan mereka merasa was-was terhadap ibadah mereka seperti was-was ketika berwuduk, solat, puasa dan lain-lain. Sehingga semasa solat ada yang sering berhenti kerana merasa terkencing ataupun terkentut sekalipun dia tidak pasti benarkah begitu. Nabi s.a.w mengajar kita agar perasaan was-was seperti ini tidak diambil kira. Dalam hadis al-Bukhari, “Seorang lelaki mengadu kepada Nabi s.a.w bahawa dia merasa sesuatu semasa dalam solatnya, apakah dia patut berhenti?. Jawab Nabi s.a.w: “Jangan sehinggalah mendengar bunyi (kentut) atau mendapati bau (kentut)”. Maksudnya, Nabi s.a.w mengajar agar seseorang yang merasa terbatal wuduknya secara was-was atau tidak pasti dia jangan berhenti dari solat sehingga beliau benar-benar yakin terbatal. Solatnya tetap sah, mainan perasaan tidak diambil kira. Termasuklah dalam hal ini mereka yang terasa macam terkeluar air kencing, tetapi tidak pasti samada hanya perasaan atau benar-benar berlaku, maka solat masih dianggap sah. Melainkan dia yakin tanpa ragu bahawa angin atau air kecil benar-benar telah terkeluar.

Sempena menjelang Ramadan yang mana setiap kita akan membanyakkan ibadah maka pastikan perasaan was-was syaitan itu jangan dituruti.





.astaghfirullah

Monday, June 16, 2014

the secrets of surah Al-Kahfi




.bismillah , subhanAllah
.betapa semua yang kat dunia ni ujian, baik kesenangan ataupun kesusahan

.tak perlu bangga kawan-kawan, harini kita berkuasa, berilmu, berharta berbeza daripada orang lain kerana Allah berikan peluang, bayangkan Allah ambil semula apa yang Dia pernah berikan pada kita... huhu, sederhana indah ;)



Ever wondered why Prophet Muhammad (SAW) asked us to recite Surat Al-Kahf every Friday?
Secrets of Surah Al-Kahf!! MUST READ..

This surah has four stories in it, having some morals, lets see them and understand what they are saying to us:

1) The people of the cave
It's the story of young men who lived in a disbelieving town, so they decided to migrate for the sake of Allah and run away. Allah rewards them with mercy in the cave and protection from the sun - they woke up and found the entire village believers.
Moral: trial of faith

2) The owner of two gardens
A story of a man whom Allah blessed with two beautiful gardens, but the man forgot to thank the one who blessed him with everything and he even dared to doubt Allah regarding the afterlife. So his garden was destroyed - he regretted ,but was too late and his regret did not bene?t him.
Moral: trial of wealth

3) Musa (as) and Khidr (as)
When musa(as) was asked-“who’s the most knowledgeable of the people of earth?”” Musa(as) said: me…,but Allah revealed to him that there’s someone who knows more than him. Musa(as) traveled to the man and learned how the divine wisdom can sometimes be hidden in matters which we perceive as bad.
Moral: trial of knowledge

4) Dhul-qarnayn
It's a story of the great king that was given knowledge and power and was going around the world,helping people and spreading all that’s good. He was able to overcome the problem of Yajooj-Majooj and build a massive dam with the help of people whom he could not even understand.
Moral: trial of power

In the middle of the surah Allah mentions iblees as the one who stirs these trials:
Behold! we said to the angels “bow down to adam”: they bowed down except iblis. he was one of the jinns, and he broke the command of his lord. will ye then take him and his progeny as protectors rather than me? and they are enemies to you! evil would be the exchange for the wrongdoers!

Now let us see what’s the relationship between surat al-kahf and the dajjal (anti-christ)?
Dajjal will appear before day of judgement with the 4 trials:

A) He’ll ask people to worship him and not Allah: trial of faith.
B) He’ll be given powers to start/stop rain and tempt people with his wealth: trial of with his wealth.
C) He’ll trial people with the “knowledge” and news he gives them: trial of knowledge.
D) He’ll control huge parts of the earth: trial of power.

How to survive these trials? 

: The answers are in Surat Al-Kahf:


Survival kit 1: Good companionship
“and keep thy soul content with those who call on their lord morning and evening, seeking his face; and let not thine eyes pass beyond them, seeking the pomp and glitter of this life; no obey any whose heart we have permitted to neglect the remembrance of us, one who follows his own desires, whose case has gone beyond all bounds.” (Surat al-kahf, verse 28)

Survival kit 2: Knowing the truth of this world
“set forth to them the similitude of the life of this world: it is like the rain which we send down from the skies: the earth’s vegetation absorbs it, but soon it becomes dry stubble, which the winds do scatter: it is (only) Allah who prevails over all things” (Surat al-kahf, verse 45)

Survival kit 3: Humbleness.
[Moses] said, "You will find me, if Allah wills, patient, and I will not disobey you in [any] order." (Surat al-kahf, verse 69)

Survival kit 4: Sincerity.
“say: “i am but a man like yourselves, (but) the inspiration has come to me, that your Allah is one Allah whoever expects to meet his lord, let him work righteousness, and, in the worship of his lord, admit no one as partner.” (Surat al- kahf, verse 110)

Survival kit 5: Calling to Allah.
“and recite (and teach) what has been revealed to thee of the book of thy lord: none can change his words, and none wilt thou ? and as a refuge other than him.” (surat al-kahf, verse 27)

Survival kit 6: Remembering the Hereafter.
“ one day we shall remove the mountains, and thou wilt see the earth as a level stretch, and we shall gather them, all together, nor shall we leave out any one of them. and they will be marshalled before thy lord in ranks, (with the announcement), “now have ye come to us (bare) as we created you ?rst: aye, ye thought we shall not ful?l the appointment made to you to meet (us)!”: and the book (of deeds) will be placed (before you); and thou wilt see the sinful in great terror because of what is (recorded) therein; they will say, “ah! woe to us! what a book is this! it leaves out nothing small or great,but takes account thereof !” they will ?nd all that they did, placed before them: and not one will thy lord treat with injustice.” (surat al-kahf, verses 47-49)

here

Thursday, June 12, 2014

pemuda kahfi


.bismillah ;


anak muda yang betul-betul jihad, 
betul-betul jihad ke jalan Allah,

tengok dulu pukul berapa dia bangun pagi.

sebelum subuh kah ?
lima minit lagi nak syuruk kah ?
atau ketika matahari dah tepat-tepat atas kepala?

aku yang mana ? 
*nangis sorang-sorang di sudut penjuru katil.

payah.
memang payah nak bangun awal-awal.
dek selimut, katil empuk, dingin pagi.

jihad melawan hawa nafsu tu paling susah.



Monday, June 9, 2014

kisah ajaib Vivix Shaklee (sirap Shaklee)


bismillah ;

nak tau kisah ajaib ViviX? sebelum tu jom kita berkenalan dulu dengan Vivix Shaklee atau dikenali sebagai sirap Shaklee.

.vivix minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru dalam pemakanan polifenol. viviX mmpunyai campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat anti-oksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.


  • memperbaiki DNA ,setiap hari tubuh kita mengalami kerosakan DNA (salah satunya akibat radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. vivix membantu melambatkan proses penuaan  dan melindungi DNA sel tubuh kita 
  • memperbaiki tenaga sel ,semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga ,ini akan menurunkan fungsi sel ,vivix membantu menguatkan sel tubuh
  • membantu meningkatkan fungsi otak ,kardiovaskular ,imuniti ,dan sendi ,semakin tua semakin kita sakit sana sini ,ingatan pun makin pudar ,vivix membantu mngembalikan keremajaan. 




.semasa saya mula-mula berkenalan dengan viviX, saya jumpa banyak vocabulary yang complicated .resveratrol adalah kandungan utama dalam vivix.

apa itu resveratrol?

resveratrol merupakan sejenis anti-oksida yang terdapat dalam buah anggur. anti-oksida sangat penting untuk mengelakkan sel badan daripada berkarat. mengikut kajian klinikal ,resveratrol sangat penting untuk memelihara DNA sel yang rosak akibat radikal bebas. radikal bebas merupakan atom yang tidak stabil yang terhasil disebabkan pencemaran ,cahaya matahari  dan pembakaran lemak dalam badan. ianya boleh menyebabkan pelbagai penyakit termasuk kanser dan sakit jantung.

resveratrol terdapat banyak dalam buah anggur ,yang paling banyak pada kulit buah anggur. ia pada asalnya untuk mengelak anggur daripada diserang kulat atau fungus . dalam banyak - banyak spesies buah anggur, buah anggur jenis muscadine adalah anggur yang mempunyai kadar resveratrol yang paling tinggi.



.mashaAllah ,anda perlu tahu anggur yang  hidup di kawasan lembap lebih tinggi kandungan resveratrol berbanding yang hidup di kawasan kering . ini kerana bila berada di kawasan yang lembap, anggur sepatutnya  lebih cepat rosak (berkulat) .tapi kerana muscadine ni nak surive ,ia terpaksa menghasilkan lebih banyak resveratrol berbanding spesies anggur yang lain .

.di pasaran Malaysia bukan  jenis muscadine, sebab itu boleh nampak kadang-kadang ada anggur berkulat kat pasaraya. ia menunjukkan kadar resveratrol pada anggur tu tak berapa nak tinggi. teheee.

.sebiji buah anggur muscadine bersaiz sebesar buah golf, dan harga sebiji sahaja buah anggur muscadine boleh mencecah lebih RM100.

-
-
-
-

.cara mudah untuk dapatkan khasiat resveratrol :

.shaklee telah memudahkan kita untuk mendapatkan khasiat dan kelebihan resveratrol ini dengan pembelian viviX. vivix berbentuk cecair dan boleh diminum.


.vivix mengandungi 10x ganda resveratrol dari produk kesihatan resveratrol yang lain. ini kerana selain anggur muscadine, ia turut mengandungi tumbuhan yang juga tinggi kandungan resveratrol yang dikenali dengan nama polyganum cuspidatum 

penyakit yang boleh dirawat dengan resveratrol  :

.alhamdulillah , kajian telah membuktikan ianya berkesan untuk merawat pnyakit darah tinggi, kencing manis, kanser, alzheimer. 

resveratrol sangat digalakkan untuk mereka yang ingin awet muda :)
malah ujian makmal yang dilakukan menunjukkan vivix shaklee boleh membantu anda kelihatan muda 25 tahun !




.mari kita ikuti kisah ajaib viviX ,alhamdulillah ;

.beliau bekas pembaca berita NTV7 , sekarang bergelar Master di Shaklee, Master Law Chu Hian. gambar kiri pada 8 tahun lepas, beliau dulu penghidap kanser dan lihatlah sekarang....

beliau minum tonik ajaib shaklee (viviX)
.viviX , satu-satunya tonik yang dapat membaik pulih sehingga menembusi ke DNA manusia. 

.pesakit kanser, ViviX ni ikhtiar untuk anda...



.pesakit strok



(klik untuk tumbesaran yang dahsyat)


.bagi perokok tegar, anda boleh ikhtiar berhenti merokok dengan viViX , kata pengguna :
"setelah amalkan ViviX, rokok terasa pahit macam HEMPEDU"




.
.
.

Alhamdulillah , kita hanya berusaha , Allah yang tentukan

ViviX : RM475 (150ml)

;)

.free postage
.free consultation




.Aimi Wellness 
(akta pendaftaran perniagaan PG0316830-H)

.your SID
ID : 889289
012-4033922 : whatsApp / SMS

;)

Tuesday, June 3, 2014

Allah gantikan sakit dan musibah dengan darjat yang tinggi


bismillah ; 

SHARING

Berbual dengan seorang kawan yang selalu ditimpa sakit dan musibah... Dia kata ustaz saya selalu ditimpa sakit. Saya banyak dosa. Nak ampun dosa. Anak-anak dan keluarga pun ditimpa sakit. Macam-macam masalah menimpa...azab buat saya rasanya..Akhirnya ditimpa penyakit yang boleh membawa maut... Saya sedih dan simpati padanya kerana Allah. Pasti sukar jika ditimpa perkara yang sama. Teringat nasihat yang baru saya peroleh kerana mengadu sakit kepada seorang alim. Saya beritahu perkara yang baru saya dengar.. Tuan, sakit bukan sebab dosa.
Tahu tak kenapa selalu sakit? Sakit kerana Allah sayang. Dia terlalu sayang hambanya ini....Ingin memberi kemuliaan dan darjat yang tinggi...tapi darjatnya tidak dapat ditingkatkan dengan amalannya. Cara termudah menunjukkan kasih sayangnya ialah memberi sakit... Kita tidak disuruh minta sakit. Tapi dengan sakit ini ada orang terkejut melihat Allah letakkannya di akhirat bersama orang-orang soleh seperti Nabi-Nabi dan sahabat rhum. Allah terlalu sayang hambanya ini...sebab itu diberikan sakit... 

Disebalik semua musibah ada rahmat besar disebaliknya. Dia terlalu sayang pada kita. Dia buat kerana sayang. Maknanya pasti ada kebaikan yang besar menanti. Dia beri sesuatu atau menahan sesuatu dari kita kerana kebaikan kita... Kembali pada Allah adalah segalanya..wahai seluruh manusia akulah tuhan kamu yang maha bijaksana. Kenapa kamu meninggalkanku? *( kenapa kamu mencari selain dariKu) cuba lihat kejadian diriMu. Adakah aku menzalimiMu?
Ya Allah malunya kami..Maafkanlah kami ya Allah...

-ebit lew. Prokids Ahad Hulu langat 1 Jun 2014




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

National Geographic POD

Labels